• LUDO

LUDO-podkasten OPP MED PÆRA!

Oppdatert: aug. 3

Dette innlegget ble først publisert på eDU-bloggen her, og er skrevet av Bjarne Nærum.


LUDO-prosjektet ved USN (Læring og undervisning i digitale omgivelser) har sin egen podkast der lærerutdannere, lærere og lærerstudenter snakker om hvilke konsekvenser digitalisering har for kunnskapsarbeid.


Det er mye interessant å høre her. I noen episoder deles erfaringer med bruk av digital teknologi i læringssammenheng, i andre diskuteres utfordringer og muligheter digitalisering utløser når det gjelder læring, undervisning og vurdering. Der finnes episoder om digital danning og demokrati, om algoritmer og ekkokammer, om læringsfellesskap, delingskultur, gaming og vi hører en ungdomsskolelærer fortelle om den nye hverdagen som nettlærer under Covid-19, for å nevne noe.


Vi har spurt LUDO-prosjektleder Toril Aagaard om podkasten, som nylig også ble tilgjengelig på Spotify. Toril er førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk, på Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap. Hun er også aktuell med boka Digital Agency in Higher Education: Transforming Teaching and Learning.


– Det å lage en podkast er både gøy og lærerikt, forteller Aagaard. Podkasten er en slags «sandkasse» for oss. Vi undersøker hva formatet krever rent mediefaglig og hvordan ulike podkast-sjangre og muntlige uttrykksmåter fungerer. Vi liker vel sjangeren «kvalifisert pjatt» best, og har erfart at noen typer temaer egner seg bedre enn andre. F.eks. er det gøy å lage episoder om noe som er dilemma- preget, noe lytteren kan reagere på eller som kan vekke en ny tanke.

Foto: Toril Aagaard.


Er det mange som hører på podkasten til LUDO-prosjektet?


– Jeg har ikke fulgt med på hvor mange lyttere vi har, men det var artig å treffe en lærer for litt siden som sa «Hei, jeg føler at jeg kjenner deg, for jeg hører på Opp med pæra», forteller Toril Aagaard.


Podkasten deres har et pussig navn. Hvorfor “Opp med pæra”?


– Haha, vi diskuterte navn og vurderte «Eplet opp!». Dette er noe mange lærere nærmest roper når de vil ha elevenes oppmerksomhet i klasserommet. Elevene forventes da å snu skjermen på nettbrettet ned og la eple-ikonet vende opp. Vi ble likevel raskt enige om at vi ikke ville assosieres med kommersielle aktører, men heller anmode folk om å lette på pæra og lytte til podkasten vi lager. Derfor «Opp med pæra!».  


Stadig flere av oss lytter til podkast. Ifølge tall fra Medienorge lytter åtte prosent av alle nordmenn til podkast daglig. Særlig blant unge er det mange podkastlyttere.


– Men til tross for det har ikke podkast-teknologien tatt av i skolen. Det er det på tide å gjøre noe med, sier Gunvald Dversnes, stipendiat ved Universitetet i Stavanger, i denne saken på forskning.no nylig.


Vi håper at LUDO-prosjektet med sin podkast også bidrar til å gjøre noe med dette.


PS: Vil du vite mer om hvordan man kan lage podkast med studenter? Ta en titt på vår undervisningsfane om podkast i undervisning.

Siste innlegg

Se alle

Læring og undervisning i digitale omgivelser

USN_logo_rgb.png
  • Hvit Facebook Ikon

© Copyright 2019 by LUDO

Kontakt

Universitetet i Sørøst-Norge

Adresse

Universitetet i Sørøst-Norge
Postboks 235
3603 Kongsberg