Læringsverksted

Skrevet av: Toril Aagaard og Live K. Sveva

Jobber du i grunnskolelærerutdanningen i Drammen og har lyst å ta studenter med på Læringsverksted?

Du forbinder kanskje ikke skole og lærerutdanning med bruk av droner, spillteknologi, koding, programmering, VR og filming med green screen? Likevel registrerer vi at skoler og en del lærerutdannere utforsker potensialene ulik digital teknologi har i læringssammenheng. Har du erfaring med digitale valgmuligheter vil du også kunne vise og kritisk diskutere hvordan digital teknologi kan brukes i læringsarbeid og peke på de utfordringer våre fremtidige lærere må kunne ta stilling til og håndtere. Vil du lære mer om dette?

Da har du mulighet nå, i samarbeid med lærer-Stig på Læringsverksted. USN har, i regi av LUDO prosjektet, inngått en samarbeidsavtale med Drammen kommunes Kompetansesenter om drift av Læringsverkstedet. USN finansierer 20 % av lærer-Stig sin stilling. Han er klar for å ta imot lærerutdannere fra campus og samarbeide om å planlegge undervisningsøkter. Disse kan i neste runde gjennomføres med studenter. I filmen under ser du hva en gruppe studenter og lærerutdannere gjorde en dag de hadde undervisning der sammen med Stig, Lisabeth (usn) og May Janne (usn). Du får også se noe av det digitale utstyret de har til disposisjon.

I filmen ser du blant annet studenter som skaper digitale historier ved å bruke spilldesignprogrammet Bloxels. De lager en karakter, denne gang Super Mario, og koder karakterens verden før de presenterer historien for resten av klassen på en skjerm. Du ser også Sphero – en kule som ruller på gulvet etter et mønster studentene har programmert. Igjen lagde studentene en karakter, men denne gang med papp, papir, fjær, piperensere og andre hobbymaterialer. Oppgaven utfordret dem altså både på å skape en karakter, og kode hvilke mønstre denne skulle bevege seg i. Du så kanskje politimenn og røvere, Katja Kai og Bente Bent eller John Arne Riise rulle rundt på gulvet? Økten utløste mye glede.  I en virituell virkelighet fikk studentene reise rundt i Google Maps. Noen dro til Barcelona, andre til Ibiza. I Keep Talking and Nobody Explodes måtte studentene samhandle og kommunisere for å løse spillets oppgave: å desarmere en bombe innen tidsfrist på engelsk. Green screen rommet ble brukt til å lage animasjonsfilmer med blant annet Lego.

Foto: Live K. Sveva

Les også reportasjen Stian Kristoffer Sande har skrevet om Læringsverksted.