Læring og undervisning i digitale omgivelser

Om LUDO-prosjektet

Læring og undervisning i digitale omgivelser (LUDO) startet som et prosjekt, men videreføres som en USN-satsing med mål om å:

  • bli et nasjonalt senter for fremragende utdanning  og være en nasjonal pådriver for å utvikle kunnskap om lærerrollen i en digital tid 

  • stimulere til at digital teknologi brukes på måter som fremmer profesjonsrelevans​

Bakgrunn

 

Tilgang til digital teknologi preger i stor grad måten vi kommuniserer, hvordan samfunnet utvikler kunnskap og hvordan vi tilegner oss kompetanse. ​I Norge er det blitt vanlig at skoler utstyrer hver elev med en iPad, PC eller Chromebook. Slik får elever tilgang til enorme informasjonsmengder, aktiviteter og kommunikasjons- og samhandlingsarenaer.

Digitale ressurser kan potensielt brukes til å engasjere elevene i læringsarbeid, gjøre undervisning og oppgaver relevante og dagsaktuelle og tilpasse opplæringen godt til elevers læringsforutsetninger og faglige interesser. Men det krever lærere som skaffer seg oversikt over hvilke digitale og analoge ressurser som virker hensiktsmessige å inkludere i ulike læringsforløp; lærere som kan gi rammer for elevers valg og som kan veilede dem; lærere som finner ut hvordan de kan hjelpe barn og unge til å styre unna både læringsmessige og sosiale utfordringer som vokser frem i digitale omgivelser.

Lærerne må også vite hvordan de skal lære elever å identifisere troverdig informasjon, sitere kilder, beskytte egne åndsverk, produsere egne digitale ressurser og utvikle et reflektert forhold til egne og andres handlinger, kulturelle forskjeller, verdier og rettigheter. Det er også behov for å kunne reflektere over hvilke implikasjoner skolens og samfunnets etiske verdigrunnlag må få for hvordan lærere og elever kommuniserer og samhandler digitalt.

Redaksjonen

taagaard_redigert_redigert.jpg

Toril Aagaard

Live Kristiane Sveva

IMG_1533_redigert_redigert.jpg

Agnete Bueie

Julie Nordaune Johnsen

thumbnail_image0_edited_edited.jpg

Ole Riksaasen Dahl

IMG_1565_redigert.jpg

Silje Aspeflaten

IMG_1533_redigert_redigert.jpg

Agnete Bueie

Prosjektleder

thumbnail_image0_edited_edited.jpg
IMG_1565_redigert.jpg
manh_edited.jpg
Hjørdis-Hjukse_edited.jpg

Hjørdis Hjukse

Visedekan

Elin Bøen_edited.jpg

Elin Bøen

Stipendiat

IMG_1526_redigert.jpg

May Janne S. Husevåg

Prosjektkoordinator,

campus Drammen

Prosjektgruppe (2018-2021)

Ole Riksaasen Dahl

Silje Aspeflaten

Magnus Hontvedt

Praksislærer 2

Praksislærer 2

Førsteamanuensis

PortraitATA-LOW_edited.jpg
Brazier+Eirik_edited.jpg

Ann-Thérèse Arstorp

Eirik Brazier

Charlotte Beal

Førsteamanuensis

Førsteamanuensis

Medieansvarlig og studentrepresentant

IMG_1575_redigert.jpg

Andreas Lund

Professor/følgeforsker

Ekspertgruppe (2018-2021)

IMG_1517_redigert.jpg
IMG_1642_redigert.jpg
IMG_1571_redigert.jpg

Jørn Andersen

Lisabeth Carson

Larvik kommune

Høgskulen på Vestlandet

USN

IMG_1553_redigert.jpg
Mads_Möller.png

Hanne Marie Hauger

Lise Møller

Mads Brink Möller

Københavns

professionshøjskole

Københavns

professionshøjskole

Studentrepresentant

Medieansvarlig 

Live K. Sveva

taagaard_redigert_redigert.jpg

Toril Aagaard

Prosjektleder

Aslaug Grov Almås

IMG_1551_redigert.jpg
IMG_1586-4_redigert.jpg

Cathrine Tømte

NIFU / UiA