Læring og undervisning i digitale omgivelser
Læring og undervisning i digitale omgivelser

Læring og undervisning i digitale omgivelser
Om LUDO-prosjektet
Læring og undervisning i digitale omgivelser (LUDO) startet som et prosjekt, men videreføres som en USN-satsing med mål om å:
-
bli et nasjonalt senter for fremragende utdanning og være en nasjonal pådriver for å utvikle kunnskap om lærerrollen i en digital tid
-
stimulere til at digital teknologi brukes på måter som fremmer profesjonsrelevans
Bakgrunn
Tilgang til digital teknologi preger i stor grad måten vi kommuniserer, hvordan samfunnet utvikler kunnskap og hvordan vi tilegner oss kompetanse. I Norge er det blitt vanlig at skoler utstyrer hver elev med en iPad, PC eller Chromebook. Slik får elever tilgang til enorme informasjonsmengder, aktiviteter og kommunikasjons- og samhandlingsarenaer.
Digitale ressurser kan potensielt brukes til å engasjere elevene i læringsarbeid, gjøre undervisning og oppgaver relevante og dagsaktuelle og tilpasse opplæringen godt til elevers læringsforutsetninger og faglige interesser. Men det krever lærere som skaffer seg oversikt over hvilke digitale og analoge ressurser som virker hensiktsmessige å inkludere i ulike læringsforløp; lærere som kan gi rammer for elevers valg og som kan veilede dem; lærere som finner ut hvordan de kan hjelpe barn og unge til å styre unna både læringsmessige og sosiale utfordringer som vokser frem i digitale omgivelser.
Lærerne må også vite hvordan de skal lære elever å identifisere troverdig informasjon, sitere kilder, beskytte egne åndsverk, produsere egne digitale ressurser og utvikle et reflektert forhold til egne og andres handlinger, kulturelle forskjeller, verdier og rettigheter. Det er også behov for å kunne reflektere over hvilke implikasjoner skolens og samfunnets etiske verdigrunnlag må få for hvordan lærere og elever kommuniserer og samhandler digitalt.
Redaksjonen

Toril Aagaard

Live Kristiane Sveva

Agnete Bueie

Julie Nordaune Johnsen

Ole Riksaasen Dahl

Silje Aspeflaten

Agnete Bueie
Prosjektleder




Hjørdis Hjukse
Visedekan

Elin Bøen
Stipendiat

May Janne S. Husevåg
Prosjektkoordinator,
campus Drammen
Prosjektgruppe (2018-2021)
Ole Riksaasen Dahl
Silje Aspeflaten
Magnus Hontvedt
Praksislærer 2
Praksislærer 2
Førsteamanuensis



Ann-Thérèse Arstorp
Eirik Brazier
Charlotte Beal
Førsteamanuensis
Førsteamanuensis
Medieansvarlig og studentrepresentant

Andreas Lund
Professor/følgeforsker
Ekspertgruppe (2018-2021)



Jørn Andersen
Lisabeth Carson
Larvik kommune
Høgskulen på Vestlandet
USN


Hanne Marie Hauger
Lise Møller
Mads Brink Möller
Københavns
professionshøjskole
Københavns
professionshøjskole
Studentrepresentant
LUDO finansieres av
Medieansvarlig
Live K. Sveva


Toril Aagaard
Prosjektleder
Aslaug Grov Almås


Cathrine Tømte
NIFU / UiA
