Læring og undervisning i digitale omgivelser
Læring og undervisning i digitale omgivelser
Læring og undervisning i digitale omgivelser
UTVIKLINGSSAMTALE:
Dialog og samspill
"Utviklingssamtalen skal først og fremst være et positivt møte mellom eleven, foreldrene og skolen der elevens faglige og sosiale læring og utvikling står i fokus. Målet med samtalen er å få en felles forståelse for elevens faglige og sosiale utvikling, at eleven får tydelige fremovermeldinger om hva som skal til for å få god progresjon videre, samt se på elevens behov for støtte, tilrettelegginger eller utfordringer." (udir.no)
I "dialog og samspill" inviteres du til å utforske kvaliteter og utfordringer i ulike utviklingssamtaler. Lærerutdannere og lærerstudenter, lærerkollegier eller aktører fra andre profesjoner oppfordres til å ta utgangspunkt i intensjonsbeskrivelsen over og jobbe med materialet med mål om å bli mer profesjonell i dialog og samspill.
Under blir du introdusert for fire ulike elever. Tre av elevene møter du gjennom fiktive, men autentiske tekstdokumenter og iscenesatte filmer av utviklingssamtaler. Den fjerde eleven treffer du i en reell, filmet utviklingssamtale. Merk at det er mange måter å jobbe med materialet på. For å gjøre ressursen relevant for både lærere, lærerstudenter, men også aktører i andre profesjoner, foreslår vi ikke et gitt læringsforløp her, men inviterer brukerne til å identifisere spørsmål og oppgaver selv. Vi anbefaler imidlertid å holde fokus på dialog og samspill og dessuten:
1) Ha en utforskende tilnærming til tekster og filmer
2) Anvende relevant forskning og andre aktuelle ressurser i analyser av filmene og eventuelle øvings-dialoger
3) Selv trene på å lede og/eller ta del i (gjerne utfordrende) utviklingssamtaler
"Dette er lærerens egentlige fag: å like elever. Å være glad i dem. Han skal være glad i pene barn og stygge barn, i flinke barn og dumme barn, i dovne barn og flittige barn, i snille barn og i slemme barn. Det er hans metier. Og er han ikke glad i barn, da må han lære det. For selvfølgelig kan det læres, det som alt annet. (Hvordan kan man være lærer hvis man ikke tror at alt kan læres?)... Hans gjerning er å omgås hele, levende barn, og ikke bare små hoder. Derfor krever lærerkallet av ham at han også selv skal møte frem som et helt og levende menneske, ikke bare som et noe større hode. Så enkelt, og så vanskelig, er det å være lærer."
- Jens Bjørneboe
SAMTALE 1
BAKGRUNNSMATERIALE
Egenvurdering
Halvårsvurdering
Halvårsprøve
Mailtråd Siri
Pedagogisk
rapport
Rapport LOGOS
Sakkyndig
vurdering
Innvilget rett
på spesial-
undervisning
Last ned alle
SAMTALE 2
ELEV
LEANDER
KAROLINE
FORESATTE
LINN
LÆRER
BAKGRUNNSMATERIALE
Egenvurdering
Halvårsprøve
Halvårsvurdering
Engelskoppgave
Mailtråd Linn
Last ned alle
SAMTALE 3
TORE
FORESATTE
MAJA
KIM
ELEV
LÆRER
BAKGRUNNSMATERIALE
Egenvurdering
Halvårsprøve
Halvårsvurdering
Snapchat
SMS Kim og Tore
SMS Kim og venn
Elevtekst
Oppgave i
samfunnsfag
Mailtråd Kim
Last ned alle
SAMTALE 4
EN REELL UTVIKLINGSSAMTALE FRA RAUMYR SKOLE
RELEVANTE KILDER
Bjørneboe, Jens (1962). Læreren og eleven. Veien til fremtiden, bind I. Oslo,
Dweck, Carol. Developing a Growth Mindset with Carol Dweck. https://www.youtube.com/watch?v=hiiEeMN7vbQ
Faugstad, R. Randi Faugstad. Utviklingssamtalen – lærerstudenters opplevelser av samarbeidet mellom skole og hjem. Spesialpedagogikk. 4/2015. https://utdanningsforskning.no/artikler/2015/utviklingssamtalen--larerstudenters-opplevelser-av-samarbeidet-mellom-skole-og-hjem/
Hellesnes, G. (2019). Elevsamtalens mellomkroppslige, relasjonelle og eksistensielle dimensjon: En lærers opplevelse av planlagte elevsamtaler i grunnskolen i dialog med kroppslige, relasjonelle og eksistensielle teoretiske perspektiver. Dance Articulated, 5(3).
Hyldmo, I., Fjerstad, E., Bragason, Á., Husby, A., Lang, N., Ranhoff, A. H., ... & Finset, A. (2014). Kommunikasjon som verktøy i klinisk hverdag. Tidsskrift for Den norske legeforening. https://tidsskriftet.no/2014/10/kommentar-og-debatt/kommunikasjon-som-verktoy-i-klinisk-hverdag?fbclid=IwAR3EPQ15kw1yh07XakOh2q84ecM5I8p0EJJ4nd6E21l_AiW3XSKuhuzNziI
ST, M. 18 (2010–2011). Læring og fellesskap. Oslo. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld-st-18-20102011/id639487/?docId=STM201020110018000DDDEPIS&ch=1&q
Svare, H. (2006). Den gode samtalen: kunsten å skape dialog. Pax. Om boken: https://psykologisk.no/2014/08/kunsten-a-skape-dialog/