Er dere som har skrudd av kamera nakne?

Ditt synlige nærvær betyr mer enn du tror.

Skrevet av: Toril Aagaard

I dag var jeg invitert inn i en master-klasse ved Høgskulen på Vestlandet (HVL) for å ha en undervisningsøkt på nett med studenter jeg aldri hadde møtt før. Vi hadde kommet til diskusjonsdelen. Av de åtte som hadde valgt å skru på kamera, var fire lærere og fire studenter. Tretti ruter var svarte.

Jeg grep til galgenhumoren, lo og sa: «Jeg blir sittende å tenke på om dere som har skrudd av kamera er nakne?». Latteren spredte seg blant de jeg kunne se, og mange nye smil dukket opp i ulike ruter. Det var jo greit å få vite at de hadde klær på, men det viktigste var at undervisningsgleden og diskusjonen skjøt fart straks vi så hverandre.

Mon tro om studenter tenker over at de er viktige i en nettundervisningsøkt? Hvis ikke, kan jeg anbefale å bruke tre minutter på «The still face experiment» (Youtube), som så tydelig viser hvilken betydning en mors respons og oppmerksomhet har for hva et barn gjør, og for hvordan barnet har det. Også vi voksne trenger synlig nærvær. Det er en forutsetning for god interaksjon.

Så til alle som foretrekker glade lærere som etter beste evne prøver å avstemme innhold, poenger og diskusjoner til studentgruppen: Slå på kameraet og delta aktivt. Ditt synlige nærvær betyr sannsynligvis mer enn du tror.