top of page

Digital Observasjonspraksis: en nøkkel til lærerstudenters suksess i praksisskolen?

  • LUDO
  • 26. apr. 2024
  • 2 min lesing

Skrevet av: Catharine Strimas, førstelektor i pedagogikk ved USN og Lene J. Kjær, universitetslektor ved USN


ree

Foto: Unsplash


For de fleste lærerstudenter oppleves overgangen fra studentrolle til rollen som praksisstudent som en spennende, men utfordrende tid. Å få praksiserfaring er avgjørende, men det kan være vanskelig å få den nødvendige støtten og veiledningen før den første praksisperioden. Digital observasjonspraksis har vist seg å være en effektiv modell for å støtte studentenes læring og overgang til klasserommet.

Digital observasjonspraksis gir studentene en grundig forståelse av observasjon grundig forståelse av hvordan observasjon kan brukes som en metode når de selv skal jobbe som lærere og hvordan de skal bruke det som et verktøy i deres fremtidige lærerhverdag. Gjennom en 6-dagers digital workshop der digital observasjonspraksis inngår, får studentene muligheten til å delta i læringsaktiviteter som ellers kan være vanskelig å tilrettelegge for på tradisjonelle campus- eller praksisskoleomgivelser.


En av de mest verdifulle elementene i denne digitale workshopen er tilstedeværelsen av både lærerutdannere fra campus og fra praksisfeltet i det digitale rommet. Dette gir studentene et bredt perspektiv og muligheten til å lære fra eksperter på begge områder. Gjennom strømming og observasjon av reelle undervisningssituasjoner fra lokal grunnskole i sanntid via plattformer som Zoom, får studentene verdifull innsikt i pedagogiske praksiser.


En viktig del av prosessen er når studentene først observerer undervisningen digitalt og skriver egne observasjonsnotater individuelt. Ved at grunnskolelærerstudentene får observere en erfaren lærerutdanner fra praksisfeltet som underviser i sanntid, kan de få et innblikk i lærerrollen de selv skal tre inn i. Ved å fylle inn i observasjonsskjema kan studentene også bli bevisste på forskjellen mellom hva som er en observasjon og hva som er en tolkning. Alle får et observasjonsskjema med forhåndsbestemte observasjonstemaer som for eksempel: oppstart til timen og overganger, elevenes læreprosesser, kommunikasjon og relasjonsarbeid. Deretter blir hver student observasjoner og tolkninger presentert og diskutert i studentgrupper. Dette gir rom for refleksjon og dyptgående samtaler om pedagogiske strategier og tilnærminger. “Hver dag fikk jeg mye ut av å lære av andres spørsmål som jeg kanskje ikke hadde kommet på å spørre om selv. Vi fikk reflektere over det hele klassen,” sier en førsteårsstudent.


Etter disse studentgruppesesjonene møtes alle i plenum, inkludert pedagogikk-lærere og den strømmende grunnskolelæreren, for å diskutere grunnskolelærerens pedagogiske handlinger og de teoretiske aspektene knyttet til studentenes observasjoner.


Studentenes tilbakemeldinger på digital observasjonspraksis er svært positive. De beskriver en betydelig økning i selvtillit og forståelse for læreryrket før de faktisk begynner sin første praksisperiode i klasserommet. En av studentene uttrykte det slik: "Digital observasjon er veldig verdifullt for oss som har mindre erfaring fra skolen. Det gir oss en unik mulighet til å lære og reflektere, og det styrker vår forberedelse før praksisperioden."


Gjennom digital observasjonspraksis får lærerstudenter en solid start på sitt første møte med klasserommet i sin rolle som praksisstudent. Digital observasjonspraksis gir dem både kunnskap og erfaringer som er avgjørende for suksess som fremtidige lærere. Én student oppsummerer sine erfaringer med digital observasjon som "en forsiktig tilnærming til å bli lærer i stedet for å bli kastet rett inn i det".

 
 
 

17 kommentarer


Patrick Lauer
Patrick Lauer
04. nov.

Great read—your article on digital observation practice as a key to success for teacher students in their practicum hits an important point about how thoughtful tools and structured approaches can make the difference in learning outcomes. The way you spotlight digital workshops and real-time classroom observation really resonates with how modern operations benefit from clarity and oversight. If you’re exploring how coordination and project-scale support systems align with educational innovation, you may find this resource on product portfolio management helpful.

Lik

Patrick Lauer
Patrick Lauer
03. nov.

Really compelling article — your discussion of digital observation practices as a key to success for teacher students in practicum schools highlights how technology can empower reflection, feedback, and growth. It makes me think about how structured review processes in software can mirror that educational clarity. If your team is developing or managing digital learning platforms, the PHP Code Review Checklist is a strong resource for ensuring your foundation is as robust as your instructional goals.

Lik

Patrick Lauer
Patrick Lauer
28. okt.

Great article on how digital observation practice can serve as a key lever for teacher-student success in practice schools; your insights on how visualising classroom dynamics supports reflection and growing professional identity are spot on. Given the layered planning and coordination that goes into such processes, it’s useful to explore diverse system setups too—see the https://help-desk-migration.com/options/ resource for “Flexible Help Desk Migration Options” that might align with logistical supports in educational contexts.

Lik

Block Breaker
Block Breaker
26. sep.

Step into the world of Block Breaker and enjoy pure, unfiltered fun! Swipe your paddle to smash all the blocks and release some stress. As you advance, the challenges escalate, offering you a thrilling and exciting experience. Come join this journey of breaking free!

Lik

top game
top game
26. sep.

For physics fanatics and those who enjoy dueling, Ragdoll Archers is a fun and exhilarating arcade game.

Lik

Læring og undervisning i digitale omgivelser

  • Hvit Facebook Ikon

© Copyright 2024 by LUDO

Kontakt

Adresse

Universitetet i Sørøst-Norge
Postboks 235
3603 Kongsberg

Universitetet i Sørøst-Norge

bottom of page