Hvilke utfordringer og dilemmaer vokser frem i teknologirike klasserom?

Oppdatert: 12. des. 2019

I bloggen vår skal vi fremover presentere ulike caser hentet fra teknologirike klasserom. Denne gang er det praksislærer Terese Rasmussen som utfordrer lærerutdannere og studenter til å ta stilling til følgende case:

Du er lærer for en 3. klasse med 21 elever. Guttemiljøet i klassen er trøblete med daglige konflikter og ufint språk. De fleste guttene i klassen spiller Fortnite, og du opplever at guttene drar med seg konflikter som skjer på kveldstid inn i klasserommet.

Det er stadig utestenging i spillet, og du opplever at noen elever ikke har “sperrer” for hva de sier til hverandre i spillet, og på skolen.

Du er i tett dialog med hjemmene til noen av guttene, og noen er fortvilet over hvordan ting har blitt, andre ser ikke helt problemet.

Hvordan kan du som lærer på småskolen arbeide for å bevisstgjøre elevene og utvikle dem til å bli gode digitale borgere?

Foto: ColourBox