Lærerutdanner i en digital tid
- LUDO
- 24. juni 2019
- 2 min lesing
Oppdatert: 12. des. 2019
Er du tilknyttet GLU i undervisnings- og forskerstilling eller som praksislærer? Da er du kanskje interessert i emnet “Lærerutdanner i en digital tid” som starter opp i januar 2020. I emnet skal lærerutdannere (fra studiested og praksis) utvikle profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) og i samarbeid lære å tilrettelegge for at også studentene utvikler PfDK.

I følge Studietilsynsforskriften skal alle ansatte i fag- og forskerstillinger ha utdanningsfaglig kompetanse. Universitets- og høgskolepedagogisk basiskompetanse inngår i dette. Ved USN utløses en slik basiskompetanse ved å ta emnet «Undervisning, læring og vurdering i høyere utdanning» (10 stp) og «Utdanning i en digital tid» (10 stp) eller “Lærerutdanner i en digital tid” (10 stp) (sistnevnte gjelder kun for GLU). Jfr. utlysningstekst for undervisnings- og forskerstillinger og arbeidskontrakter, krever USN at nytilsatte i undervisnings- og forskerstillinger uten pedagogisk basiskompetanse tilegner seg dette innen 3 år fra tilsetting. 1.9.2019 endres forskriften for ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger og det påpekes at professorkvalifisering blant annet krever dokumentert kvalitetsutvikling i egen undervisning og veiledning over tid og at man deltar i å utvikle utdanningskvalitet i fagfellesskap. “Lærerutdanner i en digital tid” er relevant i forhold til de nye kravene.
Emnet er utviklet i LUDO prosjektet og skal gjøre deltakerne i stand til å utvikle og gjennomføre teknologistøttet undervisning og vurdering på måter som fremmer kvalitet i lærerutdanningen. Det legges vekt på å styrke lærerutdannerens forutsetninger for å gjøre undervisning relevant med tanke på at studentene skal utøve yrket i en digital tid. Fokus er på hvordan bruk av digital teknologi får betydning for undervisning, vurdering og studentenes lærings- og danningsprosess og utfordringer som oppstår. Emnet omfatter teoretisk og forskningsbasert kunnskap om undervisning, læring og vurdering i en digital tid, men deltakerne skal også utforske hvordan ulike digitale verktøy kan brukes i praktisk pedagogisk og didaktisk arbeid.
Deltakerne knyttes til en prosjektklynge som jobber utviklingsorientert med et valgt tema. Eksempler på temaer kan være student- og elevaktiv læring; oppgavedesign og dokumentasjon av læringsutbytte i fag; vurdering i en digital tid eller læring i utvalgte teknologirike “soner”. Gjennom konkrete utviklingsprosjekter får deltakerne erfaring med hvordan lærerstudenters PfDK kan fremmes på ulikt vis i ulike fag. Deltakerne vil dermed bidra til å operasjonalisere hva PfDK er og hvordan PfDK kan komme til uttrykk i fagdidaktisk- og pedagogisk praksis både i skole og lærerutdanning. Arbeidet i - og på tvers av prosjektklyngen(e) stimulerer til FoU og fremmer deltakernes utviklings- og endringskompetanse.
Emnet gjennomføres våren 2020, høsten 2020 og våren 2021 og det tilbys 15 studieplasser til GLU ansatte og 5 til praksislærere. Er du ansatt ved USN og interessert i å delta, kontakt instituttleder som prioriterer deltakere og sender påmeldinger til toril.aagaard@usn.no. Praksislærere rekrutteres fra LUDOs samarbeidskommuner: Notodden, Porsgrunn, Drammen og Larvik.
Dette er datoene for samlingene våren 2020:
Tirsdag 14.01.2020: Samling nr.1 - heldags med middag Drammen
Tirsdag 04.02.2020: Kollegaveiledning 1 – etter lunsj (fortrinnsvis nettbasert)
Tirsdag 02.03.2020: Samling nr. 2 – heldags i Porsgrunn
Tirsdag 31.03.2020: Kollegaveiledning 2 – etter lunsj (fortrinnsvis nettbasert)
Tirsdag 28.04.2020: Samling nr. 3 – heldags Vestfold
Tirsdag 26.05.2020: Samling nr. 4 – heldags Notodden
Her er link til emneplanen: https://docs.google.com/document/d/1bpkattxWucYtQFwRxbm_DMwy3z51MwsgZZMCrJlDSm0/edit?usp=sharing




wwww
Such an insightful initiative for teacher educators in a digital age! Programs like this truly shape future ready educators. If you’re passionate about sharing ideas, don’t miss the chance to write for us news and media and spread knowledge further.
Step into the world of Block Breaker and enjoy pure, unfiltered fun! Swipe your paddle to smash all the blocks and release some stress. As you advance, the challenges escalate, offering you a thrilling and exciting experience. Come join this journey of breaking free!
A thrilling and fun driving game, the challenge of Drive Mad is to get your little car to the finish line. The game is easy to play yet incredibly challenging, with each level full of unexpected obstacles. Come give it a try and see if you can master the crazy tracks!