Masterstipend 2019
- LUDO
- 22. aug. 2019
- 2 min lesing
Prosjektet Læring og Undervisning i Digitale Omgivelser (LUDO) ved Universitet i Sørøst-Norge (USN) lyser ut inntil 6 masterstipend a 10 000 kroner øremerket søkere fra USNs masterprogram «Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1 til 7», «Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5 til 10» og «Master i pedagogikk». I tillegg utlyses 4 masterstipend a 10 000 kroner rettet mot både interne og eksterne søkere fra ulike masterutdanninger. Søkerne må gjennom sitt masterarbeid bidra til å utvikle kunnskap av relevans for prosjektet, hvis overordnede mål er å utvikle grunnskolelærerutdanningen slik at studentene vi utdanner blir godt kvalifiserte til å være lærere i teknologirike klasserom. Det innebærer at både lærerutdannere og studenter utvikler profesjonsfaglig digital kompetanse.
Ulike fokusområder kan være:
· Studier om digitale teknologiers pedagogiske potensial i grunnskole
· Utvikling- og utprøving av nye digitale ressurser som kan brukes til å fremme utvalgte sider ved lærerstudenters profesjonsfaglige digitale kompetanse
· Studier om institusjonell læring og innovasjon knyttet til PfDK
· Dokumentanalyser av planverk, strategiske føringer eller digitale ressurser av relevans for LUDO-prosjektet
Eksempler på spørsmål som kan operasjonaliseres og undersøkes nærmere i en masteroppgave:
· Praksisfeltet i Drammen/Larvik/Notodden/Porsgrunn kommune: Hva kjennetegner den pedagogiske utviklingen i 1:1 skoler?
· Praksisfeltet generelt: En studie om digitale lærebøker og læringsressurser, teknologistøttet samarbeidslæring i skolen eller digital kompetanse i Fagfornyelsen. (Koblet til prosjektet Learning Across Policy and Practice)
· Nettskolen: En studie om ungdomsskoleelever som forserer i matematikk på Nettskolen
· Nome vgs: En studie om elevers læringsopplevelser i naturfaglige virtuelle virkeligheter og i «serious gaming»
· USN: En studie av grunnskolelærerstudenters/lærerutdanneres læringserfaringer i teknologirike rom (DigTekLab/Læringsverksted/SimSam)
· UH sektoren: En studie av profesjonsfaglig digital kompetanseutvikling i grunnskolelærerutdanningen ved USN og evt. andre lærerutdanningsinstitusjoner
De som tildeles støtte forplikter seg på å dele kunnskapen som utvikles med LUDOs prosjektgruppe og evt. andre relevante miljøer i USNs grunnskolelærerutdanning. I tillegg til prosjektstøtten, dekker LUDO derfor reise og deltakelse til et seminar hvor resultater presenteres og drøftes. Tid og sted avklares i samråd med de som får tildelt støtte. Seminaret arrangeres av LUDO i samarbeid med forskergruppen LÆDIME og evt. deltakere fra andre aktuelle forskergrupper.
Vurderingskriterier:
· Prosjektet er tydelig gjennomførbart og vil generere kunnskap av relevans for LUDO prosjektet
· Søker har satt seg inn i relevant forskning på feltet
· Søker har laget en fremdriftsplan som gjør at prosjektet virker gjennomførbart
Det er mulig å samarbeide om et prosjekt. Rammer: Max. 3 sider. Bruk denne malen.
Prosjekter som vurderes støtteverdige får svar innen 3 uker etter søknadsfrist. Spørsmål om utlysningen og søknad sendes til live.k.sveva@usn.no med kopi til toril.aagaard@usn.no og agnete.bueie@usn.no. Søknadsfrist: 15.10.19




Step into the world of Block Breaker and enjoy pure, unfiltered fun! Swipe your paddle to smash all the blocks and release some stress. As you advance, the challenges escalate, offering you a thrilling and exciting experience. Come join this journey of breaking free!
For physics fanatics and those who enjoy dueling, Ragdoll Archers is a fun and exhilarating arcade game.
A thrilling and fun driving game, the challenge of Drive Mad is to get your little car to the finish line. The game is easy to play yet incredibly challenging, with each level full of unexpected obstacles. Come give it a try and see if you can master the crazy tracks!