Digitale kilder som læringsressurs i skolen?
- LUDO
- 11. feb. 2021
- 3 min lesing
Skrevet av Gina Kristine Kalleberg, ungdomsskolelærer

Digitale læremidler, men også nærmest ubegrensede mengder digitale kilder kan potensielt brukes som ressurser for å støtte elevers læring. Blant annet kan digitale kilder gi elevene gode forklaringer og modeller som kan fremme forståelse og kompetanse. I noen sammenhenger kan også digitale kilder brukes til å bygge bro mellom det som engasjerer elevene i livet utenfor skolen og innholdet i skolen. Digital teknologi kan altså brukes til å fremme dybdelæring, men det er ingen automatikk i at det skjer og det er en risiko for at digitale ressurser av lav kvalitet kan forringe elevers læring. I mitt masterprosjekt undersøkte jeg èn lærer sitt perspektiv på læremidler og hvordan denne læreren forholdt seg til digitale kilder som potensielle læringsressurser. Jeg intervjuet fire elevgrupper for å få større innsikt i hvordan elevene opplevde arbeidsmåter og egen læring.
Jeg fant at lærerens forståelse av læremidler i stor grad sammenfaller med Opplæringsloven (2010) sin forklaring på læremidler, men læreren inkluderer et bredere repertoar av kilder enn Opplæringsloven. Læreren forstår digitale læringsressurser i tråd med hvordan Gilje beskriver det (Gilje, 2017; Gilje et. al., 2020, s. 46). De inkluderer digitale læremidler utviklet for undervisningsformål, men også de mange digitale kilder en lærer bruker som er utviklet for andre formål. Lærerne er først og fremst opptatt av hva elevene skal lære, at de skal nå kompetansemålene, på måter som kan skape glede og engasjement hos elevene. For eksempel forteller en at h*n bruker TV-serien Førstegangstjenesten fordi elevene er engasjerte i den. Dermed blir serien en digital læringsressurs som læreren bruker for å fremme læring. Læreren uttrykte at h*n anvendte andre læringsressurser som nyhetsartikler, lydbøker, youtubefilmer og egenproduserte digitale læremidler for å øke variasjonen i undervisningen.
Flere elever sier de har god kompetanse med digital teknologi da de har vokst opp med det, mens andre trykker på nettbrettet og håper på det beste (Prensky, 2001). Dette viser hvorfor det er nødvendig å lære hvordan digitale læremidler – og digitale kilder generelt kan brukes på hensiktsmessige måter i læringsprosesser (Säljö, 2016, s. 82, 108-109; Utdanningsdirektoratet, 2016). Gjennom å involvere elever i valg, får de både en opplæring, men også en medvirkning som aktive skapere og produsenter (Furberg & Lund, 2016, s. 29; Gilje, 2017; Sullivan et al., 2020, s. 161).
Mine funn støttes opp av tidligere forskning som viser at lærerens anvendelse av digital teknologi kan støtte opp om elevenes læring. Lærerens brede innfallsvinkel til kilder, tydelig veiledning av elever i bruk av kilder og økt tilpassing av faginnhold til elevers behov, er avgjørende. En lærer kan bruke digitale læremidler og andre digitale kilder til å engasjere elever i tolkninger og trene deres kritiske tenkning. Både mine funn og tidligere forskning understøtter at når læreren, ved bruk av digital teknologi, vektlegger både bredde og dybde i faget, kan teknologibruken fremme elevenes dybdelæring. Det er fordelaktig at lærerne har et problembasert fokus i sin undervisning og i mindre grad er resultatorienterte (Kongsgården & Krumsvik, 2019) hvis målet er å opparbeide refleksjonsevne og forberede dem for å bli aktive deltakere i et kunnskapssamfunn som blir stadig mer komplekst.
Litteratur
Fuberg, A., Lund,.A (2016) i R-J. Krumsvik (Red.) Digital læring i skole og lærerutdanning: En profesjonsfaglig digital kompetent lærer? Muligheter og utfordringer i teknologirike læringsomgivelser(s.26-48). Oslo: Universitetsforlaget.
Gilje, Ø., Bjerke, Å., & Thuen, F. (2020). Gode Eksempler på praksis. Undervisning i en- til- enklasserommet. Hentet fra 26.05.2020
https://www.uv.uio.no/forskning/satsinger/fiks/kunnskapsbase/digitalisering-i-skolen/gepprapport--undervisning-i-en-til-en-klasseromme/gepp-rapport_15.05.20_fiks.pdf
Gilje, Ø. (2017). Læremidler og arbeidsformer i den digitale skolen. Bergen: Fagbokforlaget
Kongsgården, P., & Krumsvik, R.J. (2019). Lærerens didaktiske valg i et teknologirikt læringsmiljø. Nordic Studies in Education, 2019 (39:2), s. 132-163. Hentet fra 6.4.2020 https://www.idunn.no/np/2019/02/laererens_didaktiske_valg_i_et_teknologirikt_laeringsmil joe
Opplæringslova. (2010). Forskrift til opplæringslova. Hentet fra 21.01.2020 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_20#KAPITTEL_20
Prensky, M. (2001) Digital Natives, Digital Immigrants. Hentet fra 24.03.2020 https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20- %20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf
Sullivan, P. M., Lantz, J. L., & Sullivan, B. A. (2020). Handbook of research on integrating digital technology with literacy pedagogies. Usa: IGI Global
Säljö, R. (2016). Læring – en introduksjon til perspektiver og metaforer. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
Utdanningsdirektoratet. (2016). Digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet. Hentet fra 10.12. 2019 https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/grunnleggendeferdigheter/digitale-ferdigheter-rammeverk/




I’ve tested several similar apps, but Sikkim Game Download Apk stands out for its performance. It’s secure, fast, and designed for accuracy. Every result is updated in real time, ensuring transparency for players.
Step into the world of Block Breaker and enjoy pure, unfiltered fun! Swipe your paddle to smash all the blocks and release some stress. As you advance, the challenges escalate, offering you a thrilling and exciting experience. Come join this journey of breaking free!
For physics fanatics and those who enjoy dueling, Ragdoll Archers is a fun and exhilarating arcade game.
A thrilling and fun driving game, the challenge of Drive Mad is to get your little car to the finish line. The game is easy to play yet incredibly challenging, with each level full of unexpected obstacles. Come give it a try and see if you can master the crazy tracks!
Jeg var på en lang busstur og ville ha noe underholdende å gjøre på mobilen. Hadde lyst til å prøve et nettkasino for litt moro. Kom over luckyspins, og det så ganske kult ut. Siden er fra Norge og har masse spill, som automater og kortspill, pluss enkle menyer. De gir bra bonuser, som ekstra spinn ved registrering og innskuddsbonuser som gir mer å spille for. Kundeservice er på norsk og svarer fort, noe som er kjempepraktisk. Betalingene er sikre, og det er lett å komme i gang. Likte at det føltes trygt og var så enkelt å bruke på telefonen.