Universitetets digitalisering

Oppdatert: 4. aug. 2020

I dette blogginnlegget deler grunnskolelærerstudent Tobias Clausen på sine erfaringer og tanker omkring overgangen fra undervisning på campus til undervisning på nett:

Nå som det er over en måned siden den sosiale distanseringen startet har mange fått en helt annen hverdag. Dette gjelder da også studenter som har vært vandt til å møte opp på skolen 4-5 dager i uken. Jeg er da en av dem og det har vært en stor forandring i de daglige rutinene. For å introdusere meg selv, så heter jeg Tobias og er en 22 (snart 23) år gammel lærerstudent. Jeg valgte yrket mye på grunn av det sosiale og for å hele tiden kunne jobbe med mennesker. Plutselig endret undervisningssituasjonen min seg. Fra å være campusstudent ble jeg nå nettstudent. Da jeg måtte passe på å holde avstand fra andre mennesker og sosiale sammenkomster gjorde dette at jeg har slitt en del med motivasjon og det å skulle planlegge mine egne dager.

Før Corona hadde jeg skole fra kl. 12-16, eller fra kl. 08-12. Det vil si at vi hadde alle timer på campus med faglærer i klasserommet. Timene ble fordelt mellom gjennomgang av nytt fagstoff og gruppejobbing. Mange ble igjen etter timen for å jobbe med stoff, eller bare ha en koselig kaffedate. Jeg passet alltid på å komme meg opp i god tid for å ha tid til å gjøre meg klar for en ny skoledag. Nå som det ikke er et oppmøtekrav på et fysisk sted gjorde nok dette meg ganske lat i starten. Heldigvis har jeg klart å opprette noen vaner som gjør det enklere å skulle jobbe strukturert med skolearbeid.

Først og fremst har jeg lagd meg tider som jeg skal stå opp på. Videre har jeg satt av tid der jeg skal jobbe med skolearbeid. Det å holde seg selv i nakken og holde meg organisert har vært viktig og gjort at jeg har klart å holde følge med studiene. Undervisningen har vært variert med hvilket fag jeg har hatt.

I matematikken har det vært fokus på introduksjonsvideoer på fagstoff. Dette kan gjøre det noe vanskelig for studentene som liker å stille spørsmål i klasserommet, men gjør at det blir mindre bruk av tid på repetisjon for de som forstår stoffet raskere. De som synes det er vanskelig har heldigvis muligheten til å se videoen flere ganger og spørre lærere og

medstudenter om digital hjelp. Utover det kan vi alltid sende spørsmål om hjelp på mail og faglærerne er som regel raske til å gi tilbakemelding.

I engelsken derimot har vi fortsatt med vanlig undervisning på Zoom. Faglærer gjennomgår nytt stoff og gir oss tid til å jobbe selv, eller sender oss ut i Breakout Rooms for å arbeide i grupper. Etter at vi har brukt opp tiden vår blir vi dratt tilbake til møtet og fremlegger gruppearbeidet.

Jeg personlig liker best oppmøte med undervisning både fordi jeg da har en plan for dagen og fordi jeg føler at jeg er en del av et klasserom. Om jeg lærer mer av den ene eller andre måten har jeg ingen stor mening om, men jeg trives best med å jobbe med andre.

Når det kommer til det sosiale har jeg vært heldig med at jeg har en meget sosial klasse som både har facebook-gruppe og møter på Zoom med Kahooter og muligheter til å prate sammen.

Etter at det ble mye stillesitting i starten har jeg gjort meg til vane å prøve å komme meg ut på en ordentlig gåtur minimum 3 dager i uken. Dette har gitt mye ekstra energi og det har hjulpet på humøret. Jeg vil anbefale å ta med en turkamerat og komme deg ut litt. I det siste har vi vært heldig med været, og derfor er dette helt klart tiden der man burde få seg masse med frisk luft. Her har jeg et godt eksempel på en god turkamerat, bare husk å holde avstand til andre turgåere:

Foto: Tobias Clausen

Nå som jeg har kommet frem til en struktur for hverdagen som fungerer for meg skal jeg klare å komme meg gjennom disse tidene og det tror jeg alle studenter skal klare. Lag deg et opplegg som fungerer for deg og hold ut. Forhåpentligvis blir alt normalt etter hvert og da skal vi ha gjort forarbeidet som skal gi oss en god tid fremover. Ta vare på hverandre, men ikke ta på hverandre.