Genius Hour?
- LUDO
- 15. feb. 2022
- 3 min lesing
Skrevet av Julie Nordaune Johnsen
Om elevene dine kunne lære om hva de ville, hva ville de valgt? Lærere verden over har begynt å fundere på dette og blitt inspirert av Googles konsept: Genius Hour. Hos Google innebærer Genius Hour at ansatte får bruke 20% av arbeidstiden på noe de selv mener kan utvikle selskapet. Ordningen har resultert i produkter som Gmail og har generelt virket motiverende på ansatte.
For å gjennomfør Genius Hour i skolen anbefales lærere å:
La eleven velge et tema basert på egne interesser
Han/hun stiller spørsmål som trenger svar
Elev(er) undersøker saken
Produkt eller løsning utvikles
Resultatet deles

Skolen skal forberede elevene på livet, i en verden som er i konstant endring, blant annet som følge av digitalisering. Elevene trenger med andre ord å kunne sette seg inn i nye ting oftere enn før. Fagfornyelsen understreker også dette ved at elevene skal lære å lære. De trenger læringskompetanse. Med Genious Hour får elevene trening i å stille spørsmål, engasjere seg i et læringsarbeid, utforske, skape – gjerne sammen med andre – og dele kunnskapen de utvikler. Dette virker relevant for livet som venter dem. Som lærer får jeg vist at jeg er interessert i det de kan og at skolen verdsetter det. Det er også sannsynlig at elevene blir motivert for et arbeid de har stor innflytelse på. Forskning viser at indre motivasjon gjerne oppstår når mennesker driver med noe de oppfatter noe som meningsfullt. I praksis spør elevene meg ofte hvorfor de må lære ulike ting på skolen. Jeg gjorde også det da jeg var elev. Dersom en elev bryr seg om mote eller koding gir Genius Hour rom til å jobbe med dette.
Erfaringer fra lærere?
Flere lærere har hatt gode erfaringer med bruken av Genius Hour. På YouTube treffer jeg mange som forteller hva elevene har lært. En britisk lærer forteller for eksempel om en elev som brukte tiden til å lære tegnspråk for å kunne snakke med en døv slektning.
Hvorfor ikke?
Jeg hører ofte frustrerte lærere som allerede har for lite tid til å gjøre det de synes de skal i undervisningen og jeg forstår at det ikke nødvendigvis er enkelt å bruke en hel dag i uken på at elevene får arbeide med det de selv ønsker. Likevel er det lett å begrunne et slikt selvvalgt arbeid faglig, gjennomføre arbeidet i fag og man trenger ikke å benytte hele dager. Både elevmedvirkning og relevans er sentralt i LK20 og det er dessuten sannsynlig at elevene vil både søke, lese, skrive og uttrykke seg muntlig og digitalt mens de jobber med prosjektene sine.
Men hva om elevene ikke finner et tema som engasjerer? Eller jobber på måter som gir svakt læringsutbytte? Å prøve ut Genious Hour, betyr ikke å slippe elevene helt løs. De trenger tydelige forventninger til prosjektene sine. Trolig kan jeg som lærer avklare disse når elevene former prosjektene. Planene deres bør være ambisiøse, men gjennomførbare og det bør ikke være lov å stille spørsmål hvor svar enkelt kan finnes på Google.
Jeg håper flere elever kan få prøve ut Genious Hour og at læringsprosessene som oppstår blir studert, dokumentert, diskutert og delt. Vi trenger mer kunnskap om hvordan elever kan engasjeres og motiveres i meningsfulle læringsprosesser. Genious Hour er en mulig måte.
Litteratur:
Coke, P. K. (2018). Using Genius Hour to Change What We Do with What We Know. The English Journal, 107(6), 26–30. https://www.jstor.org/stable/26610189
Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/verdier-og-prinsipper-for-grunnopplaringen/id2570003/
Robinson, C. (2018). A short guide to Genius Hour makerspaces. Science Scope (Washington, D.C.), 41(9), 18-21.
Bilde hentet fra: https://www.youtube.com/watch?v=COF-bqZuE-I




Step into the world of Block Breaker and enjoy pure, unfiltered fun! Swipe your paddle to smash all the blocks and release some stress. As you advance, the challenges escalate, offering you a thrilling and exciting experience. Come join this journey of breaking free!
For physics fanatics and those who enjoy dueling, Ragdoll Archers is a fun and exhilarating arcade game.
A thrilling and fun driving game, the challenge of Drive Mad is to get your little car to the finish line. The game is easy to play yet incredibly challenging, with each level full of unexpected obstacles. Come give it a try and see if you can master the crazy tracks!
I didn't intend to 'make light' of Charlie Kirk's murder, says Jimmy Kimmel
任你博娛樂城
17娛樂城
3a娛樂城
au8娛樂城
bcr娛樂城
多博娛樂城
BET365
BOK娛樂城
bu娛樂城
逸遊娛樂城
gc娛樂城
kg娛樂城
隆亨娛樂城
九牛娛樂城
oc娛樂城
必勝客娛樂城
拼多多娛樂城
RG富遊娛樂城
皇家娛樂城
通博娛樂城
九州娛樂城
贏家娛樂城
發樂娛樂城
富樂娛樂城
金合發娛樂城
大老爺娛樂城
wg娛樂城
金鈦城娛樂城
武財神娛樂城
鉅城娛樂城
瘋狂金大亨
168評級網
AT99娛樂城
大撈家娛樂城
This was a refreshing read! I love how Genius Hour encourages creativity and independent thinking, something we could all use more of. As someone exploring e-commerce automation services, I can really appreciate the freedom that comes from automating tasks and using that time for innovative projects like this. Thanks for sharing!