Programmering er fremtiden!
- LUDO
- 19. feb. 2020
- 2 min lesing
Oppdatert: 4. aug. 2020
Skrevet av: Reiar Kravik og Tonje Karoliussen Berg
Høsten 2020 starter USN et etter- og videreutdanningsstudie, Programmering for matematikklærere, som omhandler programmering i skolen. Dette er et samarbeidsprosjekt mellom grunnskolelærerutdanningen og teknologiutdanningen ved USN. Fakultet for humaniora, Idretts - og utdanningsvitenskap (HIU) og fakultet for teknologi, naturvitenskap og maritime fag (TNM) skal bruke sine spesialiteter for å skreddersy et emne rettet mot programmering for matematikklærere i skolen og fagfornyelsen. Studiet er nett- og campusbasert med base på Campus Drammen. Søk på studiet her.

Programmering i skolen
I forbindelse med innføringen av nye læreplaner i grunnskolen er programmering et sentralt tema. I den nye læreplanen i matematikk er det spesifikke kompetansemål knyttet til programmering fra 2. klasse. Elever kan bruke programmering som et praktisk verktøy for å løse matematiske problemer. Programmering kan derfor gi bedre forståelse av og motivasjon for matematikk og gir generelt også en trening i algoritmisk tenkning.
Studiet gir kompetanse i grunnleggende programmering og didaktisk anvendelse av programmering i matematikkundervisningen. Kurset er hovedsakelig rettet mot ungdomsskolepensum, men vil også være relevant for lærere på mellomtrinnet samt første året på videregående skole. Det er ikke krav om forkunnskaper i programmering for kurset, og vi starter med analog programmering, som gir en forståelse av grunnleggende programmeringsprinsipper - uten datamaskin. Det vil deretter fokuseres på tekstbasert programmering med datamaskin og anvendelser av dette rettet mot ungdomskolens pensum og tilrettelegging i klasserommet.
Video: Reiar Kravik. Fra undervisning i programmering for studenter på grunnskolelærerutdanningen ved Campus Notodden.
Hvorfor velge USN, hva gjør dette kurset spesielt og hva vil de ulike fagmiljøene bidra med i det nye studiet "Programmering for matematikklærere"?
TNM har spesialkompetanse innen programmering. TNM har også lang erfaring med bruk av programmering i ingeniørstudier og har gjennomført programmeringskurs for lærere i videregående skoler i Vestfold og Telemark.
HIU har en lang historie knyttet til utdanning av grunnskolelærere og formidling av kunnskap til elever i grunnskolen. Det unike samarbeidet mellom fakultetene vil bidra til å skape et relevant kurs for lærere med fokus mot undervisning i skolen.
Kunnskap og erfaringene fra TNM er også viktig med tanke på hva slags kunnskap som er relevant og fremtidsrettet. Programmering vil være med på å gjøre elever bedre rustet for den digitale fremtiden.
Det kan søkes støtte til studiet, "Programmering for matematikklærere", gjennom UDIR innen 01.03.20. Søk hos UDIR her og merk at du søker "annet tilbud".




Step into the world of Block Breaker and enjoy pure, unfiltered fun! Swipe your paddle to smash all the blocks and release some stress. As you advance, the challenges escalate, offering you a thrilling and exciting experience. Come join this journey of breaking free!
For physics fanatics and those who enjoy dueling, Ragdoll Archers is a fun and exhilarating arcade game.
A thrilling and fun driving game, the challenge of Drive Mad is to get your little car to the finish line. The game is easy to play yet incredibly challenging, with each level full of unexpected obstacles. Come give it a try and see if you can master the crazy tracks!
Det er spennende å se hvordan programmering blir en integrert del av læreplanen i skolen! Dette kurset for matematikklærere ved USN høres ut som en fantastisk mulighet til å utvikle både pedagogiske metoder og tekniske ferdigheter. Det minner meg om noen personlige erfaringer, som da jeg tok rice purity test, som også ga meg nye perspektiver. Gleder meg til å se hvordan dette vil påvirke elevenes forståelse av matematikk!
Geometry Dash Spam is a great game to relieve stress. I play it while listening to music and continuously pressing buttons, but my mind feels relaxed. I intended to play for 5 minutes, but ended up sitting for an hour.